F.A.Q.

Återkommande frågor 

Måste jag ha med mitt pass?
Ja.

Vad innehåller resan?
Resan innehåller buss t/r till Prag samt 4 hotellnätter.

Vad innehåller era tillval?
Våra extra tillval innehåller olika saker. Du kan läsa mer om de olika aktiviteterna här och tillvalen här å hemsidan.  

Kan man ändra eller avboka resan? 
När depositionen är betald kan den inte återbetalas och när restbeloppet är betalt kan den inte annulleras.
Se mer om detta under våra villkor. 

Kan någon annan ta över min resa om jag själv inte kan åka?
Ja - resan kan skrivas över på någon annan mot en avgift på 250 kr. Detta görs genom att kontakta oss via vårt formulär.

Jeg har blivit sjuk och har beställt försäkring. Vad ska jag göra?
På vår hemsida kan du ladda ner ett läkarintyg. Denna ska fyllas i och underskrivas av din läkare. Du ska sedan posta den till vår adress: Prague Week v/WOPL ApS, Schleppegrellsgade 18, 9000 Aalborg, DENMARK. Intyget ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter planlagd resestart. Ytterligare ska vi kontaktas via vårt formulär före avresa för att försäkringen ska vara gällande. Dett kan inte meddelas via telefon.

När är sista anmälningen?
9 november 2018. Sedan är det endast möjligt att boka sin resa om man får tag på en extra biljett eller skriver upp sig på väntelistan.  

När är absolut sista betalningsdagen?
Depositionen (ca. 500 kr.) ska betales senast 9 november 2018, och restbeloppet ska betalas senast 4 januari 2019.

När får man resebeviset?
Ditt resebevis kan laddas ner på din personliga profil när du har betalt för hela resan. Alla detaljer angående rumsindelning och diverse får du ca. 3 veckor innan avresa.

Kan man köpa extra tillval (Party/ VIP/ Pool Day) efter att man har gjort sin beställning?
Ja. Du kan lägga till alla tillval fram till den 4 januari. Härefter ska allt köpas på destinationen.

Min betaling är inte registrerad. Vad ska jag göra?
Du ska kontakta oss via kontaktformuläret på hemsidan.  

Kan man åka med om man är under 18 år?
Ja, eftersom det är en resa för gymnasieelever kan alla åka med. Så länge man går på gymnasiet eller liknande skola och har tillstånd från föräldrar (16+).  

Kan man avboka och få tillbaka sin deposition?
Depositionen återbetalas inte, du kan däremot sälja din resa till någon annan och göra ett namnbyte för resan. Namnbyte kostar 250,-. Bemärk att desto senare du vill göra ett namnbyte, desto svårare blir det för oss att ändra i beställningen. Dvs. har du valt en specifik skola och ett specifikt hotell, kan vi inte garantera att den nya resenären kan ändra detta val du tidigare gjort och måste då resa med din skola och ditt hotellval. Mer information hittar du under "Villkor".

När får vi exakta resedatum och tider?
Ca. 3 veckor innan avresa får ni den exakta avresetiden. Nedan kan du se de datum för de olika veckorna.
Vecka 7 - 2019 Avgång från Sverige: 10 februari,  Ankomst i Prag: 11 februari, Avgång från Prag: 15 februari, Ankomst i Sverige: 16 februari  
Vecka 8 - 2019 Avgång från Sverige: 16 februari, Ankomst Prag: 17 februari, Avgång från Prag: 21 februari, Ankomst i Sverige: 22 februari.

Var är uppsamlingsplatsen med bussen?
Uppsamlingsplatsen kommer alltid att vara inom rimligt avstånd från den skola du har anmält dig till. Du får ett mail ca. 2 veckor innan avresa om den exakta uppsamlingsplatsen.

Hur väljer man plats i bussen?
Vi ger inte ut speciella platser i bussen. Detta ordnas internt. Du blir dock tilldelad en buss som du ska åka med. Det är viktigt att du är på den buss som du blir tilldelad för både dit- och hemresan.

Säljs det dryck och mat i bussen?
De flesta bussar säljer dryck men inte mat, vi rekommenderar därför att ta med egen mat. Det är inte tillåtet att ta med alkohol på bussen.

Finns det toalett på bussen?
Ja - alla våra bussar är väldigt moderna och har toalett.

Vilket hotell ska jag bo på?
Du får tilldelat ditt hotell senast 3 veckor innan avresa. Du bor på samma hotell som den skola du bokat via. Har du valt en hotelluppgradering så bor du tillsammans med dem från din skola som valt samma uppgradering som dig.

Mina vänner går på en annan skola men jag vill bo med dem. Hur gör jag? 
Du ser då till att du bokar med samma skola som dina vänner. Ni hamnar då på samma hotell och i samma buss.

Hur och när kan man välja rum?
Du kan 14 dagar innan avresa välja ditt rum online via din profil på www.pragueweek.se.

Kan man beställa speciella rum? (enkelt, dubbelt eller liknande), hur gör jag?
Du kan inte beställa specialla rum, men vill du försäkra dig att du hamnar i ett 2-manna rum ska du och din vän båda välja Lyx Upgrade eller 5 Stars Upgrade och välja samma skola i bokningen. Det säkrar er ett två-manna rum eller tre-manna rum. I övrigt kan man inte beställa specialla rum, men vi gör det vi kan för att uppnå speciella önskemål.

Hur mycket ska jag betala i deposition?
Vid ankomsten till hotellet ska du betala en deposition mellan 20-50 euro (per person). Detta är ett krav från hotellet och kan inte undgås. Det exakta beloppet meddelas före avresa. I de flesta fall ska depositionen betalas i euro, det är inte alla hotell som tar tjeckiska korunaer.

Får jag tillbaka min deposition som betalas till hotellet?
Om hotellets regler följs så betalas depositionen tillbaka. Om hotellets regler inte följs, så kommer hela eller en del av depositionen gå förlorad. Hotellet kan även kräva ytterligare betalning om skador på hotellet uppstår. Depositionens återbetalning sker mellan resenären och hotellet. Skulle depositionen inte återbetalas skall resenären kontakta hotellet.

Hur fungerar säkerheten nere i Prag?
Precis som med alla större events så ökar också säkerheten i den staden. Detsamma gäller under Prague Week. Vi kommer att ha guider på plats som hela tiden kan hjälpa till om det skulle ske något. Utöver det kommer vi att ha säkerhetsvakter på plats. Vi har även en 24-timmars nödtelefon som man alltid kan nå. Se även UD:s reseinformation med särskild information ang. vecka 7 och 8.  

Kommer man in på barerna/klubbarna om man är under 18 år?
Alla som har Prague Weeks Party Pass kommer att få gratis inträde till våra nattklubbar (fram till kl.00.00). På så sätt får de tillträde till de klubbar vi har exklusiva samarbeten med. Armbanden kommer att vara olika för de som fyllt 18 år och de som är under 18. Det är olika armband beroende ålder då man inte har tillstånd i Tjeckien att servera alkohol till personer under 18 år. Vi kan dock inte ansvara för om man får tag på detta på annat håll. 

Vilken valuta använder man i Tjeckien?
I Tjeckien använder man sig av valutan Czech Koruna. Euros kan användas, men är inte att rekommendera.

Var växlar man pengar?
Vi rekommenderar att man växlar hemifrån i sin bank eller i en Forex. I Prag finns det också olika växlingsbutiker.

Kan man använda Visa, Visa Electron och kreditkort i Tjeckien?
De 3 kort går att använda i Tjeckien, i samma grad som i Sverige. 

Bör man ta med Euro?
Ja, till turen genom Tyskland samt. till deposition.

Hur fungerar det offentliga transportsystemet i Prag, är det samma biljett till metro, spårvagn och bussar, var köper man biljett och vad kostar det?
Det är samma biljett som används till alla transportmedel.
De kan köpas i gula automater på metrostationerna, i butiker som heter Tabak samt i kiosker på de stora stationerna.
Pris är följande:
Giltig biljett  i 30 min från den stämplats (du stämplar när du går mot metron eller i bussen/ spårvagn): 24 CZK.
Giltig biljett i 90 min från den stämplats (du stämplar när du går mot metron eller i bussen/ spårvagn): 32 CZK. Man kan fritt byta mellan de olika transportmedel så länge tiden inte överskrids.
24 timers billet koster 110 CZK.
3 dages billet koster 310 CZK.
Biljetten är inte giltig om den inte stämplas innan resan påbörjas.

Vad kostar det ca. att åka taxi pr km?
Vi har ett samarbete med en tjeckisk firma, som har samlat de billigaste taxibolag i en app. Du hittar appen här: https://www.liftago.com/app/install/taxi/+KJrOa

Har ni ett kontor i Prag?
Ja – kontoret är öppet för alla våra resenärer. Öppettider och adressen kommuniceras före avresa. Kontoret är endast öppet under den period då resan äger rum. 

Har ni svenska guider?
Ja – vi har både svenska, norska, danska och engelsktalande tjeckiska guider i Prag. Dem hjälper till vid alla problem och kommer att vara synliga och på plats dygnet runt.

Har ni något telefonnummer man kan nå er på i Prag?
Ja – I vecka 7 och 8 har vi följande telefonnummer i Prag där resenärer samt föräldrar är välkommna att kontakta oss:
Nödtelefon: +420 775 194 354  (Obs! Endast nödsituationer).
Infotelefon: +420 775 179 666

Här finner du information om hur du kan förbereda din utlandsresa och vad som är viktigt att tänka på under själva resan: www.ud.se/resklar, du kan även ställa frågor dygnet runt på deras facebooksida: www.facebook.com/UDresklar

Vid användning av vår hemsida accepterar du användningen av cookies, som står beskrivet i vår cookiepolitik. close