Kontakt

Skulle du ha några frågor, ris eller ros, så tveka inte på att kontakta oss!

Vi har sammlat en lång räcke av de mest återkommande frågorna och tillhörande svar under FAQ. Vi ber er därför att läsa igenom dem först. 

Kan du inte hitta ditt svar där, är du naturligtvis välkommen att kontakta oss.

PRAGUE WEEK

v/ WOPL ApS
Schleppegrellsgade 18
9000 Aalborg
Denmark

CVR. 37656739

info@pragueweek.se
Nr.: +46 76 31 57 517

 

Kontaktformulär

Vad gäller ditt ärende?

Välj en kategori för att få svar

Researrangör på din skola

Arrangeras resan på min skola?

Du kan inne på vår hemsida gå in på “boka din resa”. Där kan du se alla skolor som har anmält sig till resan. Om du inte kan hitta din skola, men gärna vill resa med se nedan.

 

Jag vill gärna arrangera resan/Jag kan inte hitta min skola. Hur gör jag?

Om du önskar att upprätta din skola/om du inte kan hitta din skola, kan du använda dig av länken nedan eller ring oss på +46 850 926 926 så hjälper vi dig vidare.

 

 

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Bokning och betalning

Hur beställer jag?

Du kan beställa din resa så fort bokningen öppnar i augusti. Om du inte hittar din skola, kontakta oss via länken nedan.


Jag har förhandsbokat min resa men inte mottagit någon bekräftelse - hur betalar jag?

Du kan betala via den länk som vi har sänt dig - se eventuellt igenom ditt spamfilter om du inte kan hitta mailet. Du kan även betala genom att logga in på din profil med din email samt ditt lösenord.

Om du inte har mottagit någon bekräftelse från oss, kan du andvänt dig av en felaktig email. Vi rekommenderar därför att du bokar din resa på nytt, (då du ännu inte har betalt). När du har gjort en beställning är det viktigt att du kommer ihåg att betala både deposition och restbelopp om du valt att dela upp betalningen. Annars är resan inte giltig.


Jag har betalt min resa, men jag har inte mottagit någon bekräftelse?

Om du har betalt din resa men inte mottagit någon bekräftelse, klicka på länken nedan så hjälper vi dig. 


Kan jag ändra i min beställning efter att jag har beställt?

Du kan själv ändra bland dina tillval inne på din profil, helt fram till sista betalningsdatum.

Om du önskar att ändra något i beställningen efter sista betalingsdatum kan du skicka in ett önskemål om detta vi länken längre ned på denna sida.


Kan man beställa resan, även om man är under 18 år?

Ja. Du måste dock vara minst 16 år för att beställa resan, med förälders godkännande.


När är sista bokningsdag?

Information inför 2016 kommer inom kort.


När är sista dagen för betalning av depositionen?
Information inför 2016 kommer inom kort.


När är sista dagen för betalning av restbeloppet?

Information inför 2016 kommer inom kort.


När mottar man resebeviset?

När vi mottagit betalningen för hela resan kan du ladda ner ditt resebevis på din personliga profil. Alla detaljer rörande rumsfördelning och liknande blir informerat ca. 1 månad före avresan.


Kan man köpa extra tillbehör (Party/ VIP/ Poolparty) efter att man har gjort sin beställning?

Ja, du kan lägga till tillköp i din beställning ändra fram tills bokningen stänger. När bokningen är stängd kan detta köpas till på vårt kontor i Prag. När du ankommer till destinationen kan du via vår app “Prague Week” hitta fram till vårt kontor, där våra medarbetare kan hjälpa er med aktiviteter och tillköp.

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Avresa och bussar

När får vi exakta resedatum och tidspunkter?

Det slutgiltiga avresedatumet kommer att publiceras senast 3 veckor innan avresa inne på din profil och du får även ett mail ang. detta.

Det slutgiltiga tidspunkten för avresan blir offentligjort senast 14 dagar innan avresa och kan ses inne på din profil.

            

Var är uppsamlingsplatsen för bussen vid avresa?

Uppsamlingsplatsen kommer alltid att vara inom ett rimligt avstånd från den skola du bokat via. Har du bokat via en skola som inte ligger centralt/ är det få som bokat med din skola, kan det hända att du måste ta dig till en närliggande skolas uppsamlingsplats.


Var ankommer man i Prag?

Vi kör så långt som möjligt hela vägen till hotellet. Då en del av Prags centrum är stängd för trafik på bussar, kan det vara nödvändigt att bussen stannar en bit från hotellet. En guide kommer alltid att välkomna dig vid ankomst och hjälpa dig till hotellet.


När väljer man plats i bussen?

Platserna i bussen fördelas internt av er researrangör. Du får dock tilldelat en buss tillsammans med andra från ditt gymnasium.


Säljs det mat och dryck på bussarna?

Vi kan inte garantera att alla bussar gör detta och vi rekommenderar därför att ta med egen mat och dryck. Det är inte tillåtet att dricka alkohol på bussarna.


Får man ta med mat och dricka i bussen?

Man får inte ta med alkohol på bussen. Övrig mat och dryck får tas med på bussen (Man äter under pauserna).


Finns det toalett i bussen?

Ja - alla våra bussar har toalett.


Hur mycket bagage får man ta med?

Du får ta med en resväska i lastrummet på högst 15 kg och en vanlig handväska in i bussen.


Jag har glömt något i bussen eller tappat mitt bagage i bussen.

Du ska då kontakta bussälskapet direkt.


Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Hotell och rum

Hur väljer jag hotell?

Din skola/grupp får tilldelt sitt specifika hotell senast 3 veckor innan avresa.


Hur väljer jag ett rum?

Du kan välja ditt rum online via din profil på vår hemsida, senast 14 dagar innan avresa. Du kommer att få besked via mail när det är möjligt att välja rum.


Kan man boka speciella rum? (enkel/dubbel eller liknande)

Man kan inte boka speciella rum, men vi gör vårt bästa för att uppfylla era önskningar. Önskar man enkelrum eller dubbelrum kostar detta extra.


Kan vi få våra rum direkt när vi ankommer till Prag?

Kl. 14.00 är rummen klara för incheckning på ankomstdagen, och man kan inte förvänta att rummen ska vara klara tidigare än denna tidspunkt. Men vi gör vårt bästa för att se till att incheckningen kan börja tidigare om man ankommer före 14.00. På förra årets resa var det mer än 80% som fick sina rum direkt vid ankomst.


Ska vi själva checka in på hotellet?

Vi har både svenska, danska och tjeckiska guider som hjälper vid incheck. Ni ska dock komma ihåg att ta med hotell deposition som ni själv gör upp med hotellet om. Denna deposition ska vara i Euro.

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Generellt om Prag

Om du önskar mer information omkring aktiviteter, veckan i Prag och generell stadsinformation rekommenderar vi att du laddar ner vår app som finns både för apple och android. Du hittar den genom att söka på Prague Week.

Vilken valuta används i Tjeckien?

I Tjeckien använder man sig av valutan Czech Koruna. Euros kan användas, men det är inget vi rekommenderar då det ger en sämre kurs.


Hur växlar man pengar?

Vi rekommenderar att man växlar innan avfärd via sin bank eller hos Forex. I Prag finns det också olika växlingsbutiker. Några av dessa kräver att man växlar ett bestämt belopp för att man ska få den bästa kursen. Så undersök alltid villkoren samt kursen innan.


Kan man använda Visa, Visa Electron och kreditkort i Tjeckien?

Nästan alla ställen tar kreditkort, och det finns bankautomater överallt i centrum.


Bör man ta med Euro

Ja, dels för genomfarten i Tyskland och till depositionen.


Hur fungerar den offentliga transporten i Prag? Är det samma biljett till metro, spårvagn och bussar? Var köper man biljetter och vad kostar det?

Det är samma biljett som används till alla transportmedel. De kan köpas i gula automater på metrostationerna, i butiker som heter Tabak samt i kiosker på de stora stationerna.

 

Priserna är följande:

Giltig biljett  i 30 min från att den stämplas (man stämplar när man går ner till metron eller in i bussen/ spårvagn): 24 czk

Giltig biljett i 90 min från att den stämplas (man stämplar när man går ner till metron eller in i bussen/ spårvagn): 32 czk

Man kan fritt byta mellan de olika transportmedel så länge tiden inte överskrids.

 

24 timmars biljett kostar 110 czk

3 dagars biljett kostar 310 czk


Vad kostar det ca. att åka taxi pr km?

Taxi kostar normalt 26-28 czk per kilometer. I tillägg till detta tillkommer en startavgift på ca. 40 czk samt möjligtvis väntetid. Vi rekommenderar att man alltid ringer efter en taxi (eller får hotellet till att göra det). Risken för att bli lurad är då mindre.


Hur finner jag er APP?

Appen finns i app-store för både iPhones och Androids. Sök på “Prague week”.


Är Prag en säker stad att vistas i?

Du kan läsa allt detta genom att klicka på den röda rutan till vänster "Så säkert är Prag"

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Jag har blivit sjuk och önskar att använda mig av min sjukdoms-avbeställningsförsäkring, hur gör jag?

Om du har blivit sjuk ska du kontakta oss via länken nedan, samt på vår hemsida ladda ner vårt formulär, läkarintyg, som din läkare ska fylla i. Detta intyg ska sedan skickas till oss med posten. Du kan ladda ner formuläret under punkten sjukdomsavbeställningsformulär längst ner på vår hemsida. Läs även igenom villkoren som du finner här.

Har du ytterligare frågor till detta, ska du använda dig av vårt kontaktformulär, genom att klicka på länken nedan.


Jag vill ändra namnet på min beställning då det är fel.

Du kan själv ändra ditt namn inne på din profil. Detta är möjligt fram till sista betalningsdatum (2 december 2014). Efter detta datum kostar det 250 kr att ändra namn.


Jag kan inte ändra namnet på min profil.

Detta är för att det inte längre är möjligt att ändra namn efter den 2 december. Du ska därför fylla i fälten nedanför, skriva vilket namn det ska ändras till och betala en avgift på 250 kr via den länk vi skickar till dig. Namnet blir ändrat inom 48 timmar efter att du har genomfört betalningen. Om man övertar en annan persons plats, så kommer man också att resa tillsammans med den skola/grupp som han/hon ursprungligen var planlagd att resa med. Man får samma buss och samma hotell som denne person.


Jag önskar att avboka min resa. Vad ska jag göra?

Om du önskar att avboka din resa ska du fylla i alla fälten i detta formulär, via länken nedan och bekräfta det mail vi skickar till dig. Vi gör dig uppmärksam på att du inte får några pengar tillbaka vid avbokningen.

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Press

Om du kontaktar oss från en organisation eller media ska vi be er att kontakta oss på presse@pragueweek.dk. 
Vi ber er även att skriva ner namnet på organisationen/journalisten. Vad för ämne ni vill skriva/tala om, samt när er deadline är, och till sist telefonnummer.

Vi besvarar ert ärende så snart som möjligt. 

Tack för ert interesse i Pragueweek!

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Övrigt

Feedback

- Om du önskar att ge oss feedback, ber vi dig använda detta formulär. Vi vill väldigt gärna höra om dina upplevelser med oss, både ris och ros. Din feedback ger oss möjligheten till att förbättra oss för framtida resor.

 

Klagomål

En klaga under resans gång ska vara anmäld till oss på en gång då du fortfarande befinner dig på destinationen. På så sätt kan vi snabbt hjälpa dig och rätta till eventuella problem. Det är därför viktigt att du antingen vänder direkt till oss, eller en av våra guider (samt att du mottar vår officiella blanket för att klagomålet är mottaget) eller skickar ett mail till oss direkt via länken nedan. 

Fick du inte svar på din fråga, klicka här.

Vid användning av vår hemsida accepterar du användningen av cookies, som står beskrivet i vår cookiepolitik. close